Türkiye’nin uluslararası havacılık pazarındaki rolünü daha da ileriye taşıyacak olan Yeni Havalimanı İstanbul’un Avrupa yakasında, Karadeniz kıyısındaki Tayakadın ile Akpınar köyleri arasındaki 76,5 milyon m2 alan üzerinde inşa ediliyor.
Yıllık 200 milyon yolcuya çıkarılabilir kapasiteye sahip üç terminal ve altı pistten oluşacak İstanbul Yeni Havalimanı’nın, dört fazda tamamlanması planlanmaktadır. İlk etapta üç adet bağımsız paralel pist, taksi yolları, apron, terminal binası, hava trafik, haberleşme ve meteoroloji sistemleri ile diğer hizmet binaları hayata geçirilecek. İlk yolcu terminal binası 1.3 milyon m2 ile dünyanın tek çatı altındaki en büyük terminal binası olacak ve bu terminalde ilk etapta yılda 90 milyon yolcuya hizmet verilecek. Projenin ilerleyen fazlarında ek terminal binaları ve pistler ile bu kapasite 150 milyon yolcuya çıkacak. Uzun vadede havalimanı terminal kapasitesinin 200 milyon yolcuya kadar genişletilebileceği öngörülerek gerekli planlamalar yapılmaktadır.
1,3 milyon m² büyüklüğündeki” terminal binasının” yaklaşık 456.000 m² büyüklüğündeki “TB1” ve “TB3” bölgelerinin kaba inşaatı, Volkan Yapı firması tarafından yapılmaktadır.
Toplam beş bölüme ayrılmış olan “iskele binalarının” yaklaşık 56.000 m² büyüklüğündeki “PB2” kısmının kaba inşaatı, Biha-Tevaz Adi Ortaklığı tarafından yapılmaktadır.
Volkan Yapı ve Biha-Tevaz firmaları, kalıp ve iskele sistemleri konusunda çözüm ortağı olarak İntek’i tercih etmişlerdir.
Terminal Binasında Kullanılan İntek Kalıp-İskele Sistemleri ve Miktarları:
“TB1” ve “TB3” bölgelerinin betonarme kısımları üç katlıdır. Kat yükseklikleri döşeme üstünden-döşeme üstüne 12,90 metre ile 5,50 metre arasında değişmektedir. Statik yapı, dairesel kolonların üzerinde yerinde dökme betonarme kirişler ve onların üzerine monte edilen betonarme prefabrik döşemeler ile çözülmüştür. Yüksekliğin 12,90 metre olduğu ilk katta dairesel kolonların çapı 2 metre ve 1,50 metre, yerinde dökme ana kirişlerin ölçüleri (b/h) 1,30/1,50 metredir. Yüksekliklerin ve kesit ölçülerinin bu kadar büyük olması “iş güvenliği” kavramını ön plana çıkartmıştır. Ülkemizde son yıllarda önem kazanan “iş güvenliği” kavramı, uzun yıllardır uluslar arası projelerde başarı ile hizmet veren İntek’in uzmanlık alanlarından birisidir. Burada dikkat edilmesi gereken unsur, çalışma güvenliğini sağlarken, kalıp ve iskele işçiliği için harcanan adam x saat değerlerinin yükselmesine yol açmayacak, verimli çözümler üretebilmektir. İntek, bu ilkeler doğrultusunda yaptığı başarılı kalıp-iskele tasarımları ile 12,90 metre gibi büyük bir yükseklikte, işin güvenli ve hızlı bir şekilde yürütülmesine önemli ölçüde katkı sağlamaktadır.
-Kolonlarda, aşağıda miktar ve ölçüleri belirtilmiş olan çelik yüzeyli SCS dairesel kolon kalıpları kullanılmaktadır;
Ø200 – H=11,40 metre – 6 takım
Ø150 – H=11,40 metre – 4 takım
Ø150 – H=10,30 metre – 4 takım
Dairesel kolonlar, iki adet yarım daire çelik panonun birleşmesi ile oluşmaktadır. Bu birleştirme işlemini yapan işçilerin güvenliğini sağlamak için her iki birleşim yerinde, gemici merdivenleri kullanılmıştır. Beton dökümü aşamasında, beton döken işçilerin güvenliğini sağlamak için kolonun çevresini tam olarak kaplayacak şekilde tam takım bir çalışma platformu tasarlanmıştır. Platformun korkuluk yüksekliği TS EN 12811-1 standardına uygun olarak 115 cm yapılmıştır.(Standarda göre en az 100 cm olmalıdır.)
-Kiriş altlarında H=12,90 metre yüksekliğinde, döşeme alanları dahil A= 12.600 m² alanı kapatacak miktarda HD 150 “masa sistemi” kullanılmaktadır.12.600 m² alanda yaklaşık 2.000 metre uzunluğunda kiriş vardır. Döşemeler prefabrik olduğu için sadece kirişler kalıplanmakta ve iskele ile desteklenmektedir.
Kiriş yan kalıplarında H=165 cm yüksekliğinde, L= 204 metre uzunluğunda, A= 673 m² PANEMAX panel kalıp sistemi kullanılmaktadır. Panelleri karşılıklı olarak birbirine bağlarken kolaylık olması açısından panel kalıplar, kiriş betonu üst kotundan 15 cm yüksek verilmiştir. Kiriş yan kalıpları, beton döküldükten bir gün sonra sökülebilmektedir. Bu nedenle kiriş altı masa kalıplara göre çok daha az miktarda kiriş yan kalıbı stoklanması yeterli olmuştur.
Masalar çok geniş bir alana bastırılmış, masaları oluşturan çerçeveler birbirine borularla bağlanmış ve dengeli bir kalıp altı iskele sistemi oluşturulmuştur. Bu yükseklikte, sistemi her sefer söküp tekrar kurmadan, “masa” olarak güvenli bir şekilde yürüterek kullanabilmek, ancak bu şekilde geniş alana basan, dengeli bir iskele sistemi ile mümkündür. Masalar kirişlerin taban kalıplarını oluşturmanın yanında, kiriş yan kalıpları yapılırken güvenli ve rahat bir çalışma ortamı sağlayacak şekilde tasarlanmıştır. Kirişin her iki tarafında 130 cm genişliğinde çalışma alanları yaratılmıştır. Bu kısımlarda çalışan işçileri korumak için 115 cm yüksekliğinde korkuluklar kullanılmıştır. Bu korkuluklar, söküm aşamasında masaların kiriş altından rahatça çıkartılabilmesini sağlamak için çok pratik bir şekilde katlanarak sökülebilmektedir.
“PB2” İskele Binasında Kullanılan İntek Kalıp-İskele Sistemleri ve Miktarları:
“PB2” iskele binası iki kat betonarme ve bir kat betonarme kolonların üzerine çelik çatı olmak üzere üç katlıdır. Betonarme döşemelerde kat yüksekliği, döşeme üstünden-döşeme üstüne 8,10 metre ve 7,00 metredir. Ayrıca -1,70 kotu üzerinde 80 cm yüksekliğinde kolon soketleri mevcuttur. Statik yapı terminal binası ile benzerlik göstermektedir. Genellikle dairesel kolonların üzerinde yerinde dökme kirişler ve bu kirişlere oturan prefabrik döşemelerden oluşmaktadır. Uçaktan inen yolcuları terminal binasına taşıyan yürüyen merdivenlerin bulunduğu kısımlarda döşemeler, yerinde dökme kirişli döşeme olarak tasarlanmıştır. Bu bölgeler, kot ve ölçü farklılıkları nedeni ile kalıp-iskele işçiliği açısından projenin en zorlu bölümleridir.
-Kolonlarda, aşağıda miktar ve ölçüleri belirtilmiş olan çelik yüzeyli SCS dairesel kolon kalıpları kullanılmaktadır;
Ø140 – H=6,00 metre – 2 takım
Ø120 – H=6,50 metre – 2 takım
Ø100 – H=6,50 metre – 2 takım
-Döşemelerde ve kiriş altlarında H=810 cm yüksekliğinde 4.952 m² HD 150 masa sistemi kullanılmaktadır. Kiriş yan kalıplarında plywood ve ahşap takviyeler tercih edilmiştir. Masalarda, iş güvenliğini sağlayan katlanabilir korkuluklar kullanılmıştır.
Bu Projede Kullanılan Sistemler